Asset Publisher Asset Publisher

Jazda konna

Już ponad 7 tysięcy kilometrów tras konnych wyznaczyły Lasy Państwowe dla miłośników wypoczynku w siodle.

Coraz większa popularność jazdy konnej zmobilizowała wielu nadleśniczych do tworzenia nowych szlaków. Z „Raportu o stanie lasów" wynika, że w latach 2010-2011 na terenach zarządzanych przez Lasy Państwowe długość takich tras podwoiła się. To bardzo dobra wiadomość dla koniarzy. Droga udostępniona przez nadleśniczego jest bowiem, zgodnie z ustawą o lasach, jedynym miejscem w lesie, gdzie można się w ten sposób poruszać. Nawet jeśli przed wjazdem na nią nie ma żadnego znaku zakazu, ani też nie jest przegrodzona szlabanem, wjeżdżać na nią konno nie można (podobnie jak samochodem, motocyklem czy quadem).

W kupie siła

Jeżeli w naszej okolicy brakuje szlaków konnych, możemy zgłosić się do nadleśnictwa z prośbą o ich wyznaczenie. Warto, by taki wniosek poparła większa grupa miłośników tego rodzaju rekreacji. Jeśli zainteresowanie będzie wystarczające, a stan nawierzchni drogi i sposób jej użytkowania (czy np. nie poruszają się na niej maszyny leśne) na to pozwoli, jest szansa, że nowy szlak powstanie.
Trzeba pamiętać, że nadleśnictwa za przejazd drogami leśnymi, w wypadku ich komercyjnego użytkowania, mają prawo pobierać opłatę. Chodzi tu np. o wycieczki, przejażdżki czy rajdy organizowane przez stadniny czy gospodarstwa agroturystyczne - powinny podpisać z nadleśnictwem, jeśli tego ono wymaga,  umowę, w której będą określone prawa i obowiązki obu stron, czas obowiązywania i wysokość opłat. Jeśli jednak jesteśmy osobą prywatną, która od czasu do czasu wybiera się na przejażdżkę po lesie, nic nie płacimy.

Brak zgody na utworzenie szlaku konnego nie oznacza złej woli nadleśniczego. Może mieć ku temu ważne powody. Wbrew pozorom, konie potrafią poważnie zniszczyć nawierzchnię leśnej drogi. Kopyta dziurawią ją tak bardzo, że często uniemożliwia to później poruszanie się rowerem i utrudnia spacer pieszym. Nierzadko konie uszkodzą  drogę bardziej niż leśne maszyny podczas prac przy pozyskaniu i zrywce drewna, a trzeba od razu dodać, że nawierzchnia rozjechana przez ciągniki naprawiana jest zwykle dość szybko po tym , jak wyjadą one z lasu.

Najważniejsze są zasady

Niezależnie od szkód, jakie mogą spowodować konie, przepisy zakazujące jeźdźcom wjazdu do lasu poza wyznaczonymi drogami budzą kontrowersje, także wśród leśników. Wydaje się, że to rygor tego samego gatunku, co wszechobecne niegdyś tabliczki „Zakaz fotografowania" - swego rodzaju relikt przeszłości. W wielu krajach Europy Zachodniej, choćby w Niemczech, przepisy działają odwrotnie niż w Polsce. Tam można jeździć konno po wszystkich drogach leśnych, z wyjątkiem tych, na których ruch ograniczono np. ze względu na nieodpowiednią nawierzchnię, zbyt dużą liczbę pieszych turystów lub przejeżdżające maszyny leśne. Niestety, nie ma większych szans, by w Polsce wprowadzono podobne zasady, jak u naszych zachodnich sąsiadów. Nie dalej niż w zeszłym roku Janusz Zaleski, wiceminister środowiska przekonywał, że przepisy o udostępnianiu lasów spełniają swoją rolę  i ich zmiana nie wydaje się konieczna. Na razie trzeba więc liczyć na przychylność nadleśniczych. I warto o nią dbać, przestrzegając zasad korzystania ze szlaków. Przede wszystkim należy pamiętać, że droga do jazdy konnej to nie tor wyścigowy i korzystają z niej także piesi turyści. Nie można z niej zjeżdżać, chyba, że musimy ominąć przeszkodę lub mamy inny naprawdę ważny powód (np. ratujemy zdrowie). Dobrą praktyką jest jazda środkiem szlaku, tak aby nie niszczyć nawierzchni po bokach, którymi najczęściej poruszają się piesi i rowerzyści. Osoby małoletnie powinny jeździć konno w towarzystwie dorosłych. Wyruszać na trasę należy po świcie, a wracać z niej przed zmierzchem. Po swoim koniu należy także posprzątać.

Każde nadleśnictwo, które wyznacza szlaki konne, tworzy także regulamin poruszania się po nich – warto go przeczytać przed wyruszeniem na trasę. Poza zasadami poruszania się, przedstawione są w nich także oznaczenia szlaków. Podstawowe to pomarańczowe koło na białym tle oznaczające sam szlak oraz pomarańczowe koło z czarną obwódką oznaczające jego początek i koniec. Czasami stosuje się też inne oznaczenia, np. zieloną podkowę na białym tle.

Warto wiedzieć

W 2011 r. sieć szlaków konnych na terenie Lasów Państwowych liczyła 7 tys. km. Jedną z większych atrakcji dla jeźdźców w Polsce jest Łódzki Szlak Konny, który częściowo biegnie także przez tereny Lasów Państwowych, a RDLP Łódź była wśród jego twórców. Ma w sumie ponad 2000 km i jest najdłuższym tego typu traktem w Europie. Na trasie znajduje się 200 ośrodków jeździeckich, 21 punktów postojowych, 1400 tablic informacyjnych, 30 punktów informacyjnych monitorujących turystów i ponad 1000 atrakcji turystycznych. Ciekawostką jest, że jeździec może bezpłatnie wypożyczyć lokalizator, który w wypadku niebezpieczeństwa wyśle służbom ratunkowym informację o pozycji będącego w opałach turysty

Lokalne szlaki konne aż takich udogodnień, jak lokalizatory, nie oferują. Nadleśnictwa troszczą się przede wszystkim o to, żeby wszystkie trasy były czytelnie oznakowane, zawsze przejezdne, by były przy nich koniowiązy oraz wiaty umożliwiające odpoczynek i schronienie przed deszczem. Przede wszystkim jednak dbają, by przebiegały przez najpiękniejsze tereny Lasów Państwowych. Co oferują miłośnikom jazdy konnej, najłatwiej dowiemy się w siedzibach nadleśnictw oraz w serwisie czaswlas.pl.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Educational sites

Educational sites

Szprotawa Forest District can boast a variety of plant and animal species as well as many nature parks. Special educational sites have been designed to enable closer examination of this abundance and better understanding of the surrounding natural environment.

Szprotawa Forest District includes the following educational sites:

"Szlak Popielicy" (Edible Dormouse Trail) Educational Trail is located within "Buczyna Szprotawska" (The Beech Wood of Szprotawa) Nature Reserve where not only precious flora and fauna species, but also historic monuments and places of cultural interest can be admired. The places include a wooden shelter from 19th century, burial mounds dedicated to the late foresters and a stone signpost. Tourists who walk along the trail can admire old highland and lowland beech woods and come across one of the endangered species – Edible Dormouse.

There are 10 educational stops along the trail:

  • Start of the trail – young pine stand created by planting.
  • Fallen spruce stump.
  • Hay rack and salt-lick for deer.
  • Shady spruce forest.
  • Linden tree stand.
  • Canker on a 160-year-old beech.
  • "Alternation of generations" – natural restocking.
  • Commemorative burial mound from 19th century dedicated to a German Forest Inspector who managed town forests of Szprotawa.
  • Shelter – located next to a clump of monumental Larch, Weymouth Pine, Scots Pine and Beech trees. A burial mound from 19th century at the back, a commemorative stone founded on 50th anniversary of Polish forestry on the right side of the road.
  • Ancient forest with 160 to 190-year-old Beech trees.

The trail is about 2.2 km long.

Educational trail located within "Annabrzeskie Wąwozy" (Annabrzeskie Ravines) Nature Reserve is located in Małomice Sub-district and starts in the car park by the road from Zielona Góra to Wrocław.

Szprotawa Forest District has a number of dedicated stopping places for tourists walking along tourist and educational trails. They are located within "Buczyna Szprotawska" Nature Reserve and "Łabędzie Stawy" Area of Protected Ecology.

The Forest District runs its own nursery farm located in Krzywczyce, where lessons on origins of forests are held.
Other objects are also used for educational purposes. They include "Park Słowiański" (Slavic Park) Tourist and Educational Trail and "Wzgórza Bunkrowe" (Bunker Hills) Nature Sanctuary in Wiechlice.

"Park Słowiański" Trail is 6 km long and includes 21 educational stops, such as: Bóbr River; What is a natural monument?; Whip Alley; Wood Canker; The Castle of Chrobry; New Generation; Morphology of Graft Union; Temperate Deciduous Forest; Cavity-Nesting Birds; Polish "Liana" – Ivy; Old River Bed of Bóbr; Polish "Mangroves" – Willow Thickets; "Chorwackie" Quagmire; Forest on Water; What is land reclamation?; Bóbr Urstromtal; "Lagry" – curiosities of nature; Three worlds – field, meadow, forest; Ecological succession; Hunting – hay rack, salt-lick; Shady spruce forest and Heap of fallen Linden trees.

Educational sites are very popular with tourists who visit the District. By Jerzy Wilanowski

Tourists can enjoy a bonfire on a glade at the end of the trail. Guided tours are available upon request.
In the vicinity of over 750-year-old "Chrobry", the oldest Oak in Poland, visitors can enjoy tourist infrastructure that encourages them to learn more about this unique natural monument.

Learn more about "Chrobry".